Att erbjuda kunderna service

Oavsett vilket yrkesområde man har när man arbetar på ett hotell gäller det att erbjuda kunderna service. En gäst betalar för att bo på hotellet och då förväntar man sig en viss service och ett bra bemötande. Om det saknas kan gästen helt enkelt vägra betala, checka ut och välja ett annat hotell istället.

Det spelar ingen roll om man arbetar som städare, som diskare, som bartender eller i receptionen. Man måste ha förståelse för gästen och hela tiden visa denne ett bra bemötande. Alla kan ha en dålig dag men som anställd på hotellet får man aldrig ta ut ilska eller liknande på en gäst utan det får man helt enkelt hålla för sig själv. Det är till exempel inte speciellt lämpligt att börja skrika på en gäst, eller bete sig illa när en gäst talar om att något är fel eller inte helt till belåtenhet.

Ge gästen en bra upplevelse

Överlag handlar arbetet på ett hotell om att den betalande gästen ska få en så bra upplevelse som möjligt. Denne ska vara nöjd med rummet, med servicen och med maten. Det ska helt enkelt inte finnas särskilt mycket att klaga på. En gäst ska känna sig välkomnad i både receptionen och matsalen, och denne ska aldrig behöva känna att det är besvärande att ställa en fråga eller prata om något med personalen. Det är viktigt att personalen hälsar, även om det bara rör sig om en städare som går omkring i korridoren. När man ska besöka en gästs rum i något avseende är det också viktigt att personalen tar hänsyn till gästens privatliv och inte börjar snoka runt i väskor eller liknande.

Hur hanterar man en missnöjd gäst?

En missnöjd gäst kan behandlas på flera olika sätt. Antingen kan man behandla denne med respekt och försöka lösa problemet, eller så löser man inte problemet utan gästen fortsätter vara missnöjd och lämnar sedan ett dåligt omdöme via internet, eller väljer helt enkelt att inte komma tillbaka igen.

Det bästa sättet att hantera en missnöjd gäst på är att helt enkelt prata med gästen och se vad problemet är och vad gästen vill ska ändras. Om det är för kallt i gästens rum kanske elementet behöver ses över, och om lakanen är smutsiga kan de behöva bytas.

Om man har en dålig dag

Alla kan ha en dålig dag, så är det bara. Om man arbetar på hotell är det dock ingen ursäkt för att man beter sig illa mot en eller flera gäster. Om man känner att man inte kan hantera en viss situation kan man be en kollega att ta över. Ibland kan det också vara bra att skifta arbetsuppgifter över en dag om det absolut inte fungerar.